یادآوری

اگر از مرورگر اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) استفاده می کنید ممکن است برای بالا آمدن کامل سایت چند ثانیه ایی توقف داشته باشید، که در مرورگر فایر فاکس (Firefox) بدین گونه نمی باشد.

میر حسین موسوی : می ایستیم تا جریان حاکم به قانون اساسی بازگردد

تفسیر خبر

برداشت و امید من این است که جریان حاکم به اجرای قانون اساسی و همه اصول آن برگردند و فضای امنیتی و نظامی را کنار گذارند و فضا را باز کنند ولی اگر این راه رفته نشود مجبوریم بایستیم چون ما نظام و کشور و انقلاب را دوست داریم * جنبش سبز مطالبه زیادی ندارد اما ظاهرا اجرای همین خواسته برای آنها بسیار سخت است و از این رو افسانه سازی در مقابله با این جنبش می کنند و خود در دام این افسانه سازی و دروغ هایی که می بافند ، می افتند. با این حال دعا می کنم که جریان حاکم از این دائره تنگی که برای خود ساخته اند خارج شوند و اداره کشور به مسیر و روال مطلوب باز گردد * مسئله دروغ مسئله اصلی ما شده و مردم نسبت بدان اعتراض دارند که متاسفانه در همه سطوح حاکمیت و تبلیغات جریان دارد و مردم را نسبت به اصل و اساس این نظام مسئله دار و در باورهاشان تردید ایجاد کرده است * جنبش سبز باید با همه قشرهای اجتماعی پیوند خورد و مسائل آنها را مطرح کند. کارگران و معلمان و … هدف جنبش سبز ایجاد زندگی بهتر برای همه و به ویژه اقشار فرودست و آسیب پذیر اجتماعی است * زندانی ها قهرمان مردم شده اند و چه استقبالی از آنها می شود و این نشانه بی اثری اینگونه کارها در مقابله با جنبش و خواست مردم است.

۱۳۸۸ بهمن ۱۱, یکشنبه

معامله هسته‌ای، برزیل به جای روسیه

بعد از حرف و حدیثهای مختلف درباره نقش روسیه در غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد برای رآكتور تحقیقاتی تهران و مواضع تند اخیر روسیه در خصوص پاسخ ایران، اكنون برخی منابع غربی از گفتگوهایی مبنی بر جایگزینی برزیل به جای روسیه و غنی‌سازی اورانیوم ایران توسط این كشور و تحویل میله سوخت به ایران از سوی فرانسه خبر می‌دهند.
به گزارش  "آینده" براساس اخبار تاییدنشده انتشار یافته از جلسات خصوصی منوچهر متكی، وزیر امور خارجه كشورمان با مقامات ارشد و رسمی وزارت خارجه برزیل و فرانسه، در این مذاكرات موضوع ارسال محموله سوخت ایران به كشور برزیل و همكاری این كشور برای ارسال سوخت به ایران مورد توجه قرار گرفته است. سیاست دو گانه "مذاكره- تحریم" اوباما كه از سوی كاخ سفید پیگیری می شود، نشان داده است آمریكایی‌ها همچنان كه حلقه تحریمها در سازمان ملل متحد و گروه 5+1 برعلیه ایران را تنگ می كنند، از یك سو خواهان فشار به ایرانند و ازسوی دیگر باز هم با استفاده از امكانات و ظرفیتهای دیپلماتیك در پی خروج میزان قابل توچهی از اورانیوم غنی شده ایران هستند.
اخبار رسیده حكایت از این موضوع دارد كه كشور برزیل كه دارای سانتریفوژهای نسل چهارم است، دارای امكانات و تاسیسات زیادی در زمینه غنی سازی است كه این امكانات به همراه همكاریهای جهانی این كشور، پتانسیل مناسبی برای مبادله سوخت هسته ای با ایران است. گفته می‌شود اصرار بر مبادله سوخت هسته ای با ایران، شرایطی را ایجاد كرده است كه فرانسه به عنوان كشور ثالث واردشده به قرارداد، قصد دارد این بار به جای روسیه از اهرم كشور برزیل برای انجام این معامله استفاده كند تا این اقدام باعث جلوگیری از صدور قطعنامه چهارم در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران شود. بان‌ كی مون، دبیركل سازمان ملل متحد نیز اعلام كرده است مذاكرات در مورد تبادل سوخت با ایران روی میز و در دستور كار سازمان ملل متحد قرار دارد. ولی این مذاكرات تا رسیدن به اهداف نهایی بایستی محرمانه باقی بماند. در این حال سلزو آمریم، وزیر خارجه برزیل روز جمعه گفت گفتگوهایی با متكی درباره پیشنهادی مبنی بر آغاز گفتگو درباره برنامه اتمی داشته است.
او می‌گوید: در ملاقات روز پنجشنبه با متكی در حاشیه اجلاس اقتصادی داووس،توافق كردیم كه برزیل، نقش میانجی را بازی نكند؛ اما موفق شدیم با ایرانی‌ها و كشورهای دیگر گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته باشیم و این گفت‌وگوها با محوریت احترام به حق ایران در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای است. گفتنی است همچنین در ملاقات متكی با همتای سوییسی وی، خانم میشلین كالمی ری این امر به اطلاع سوییس كه حافظ منافع آمریكا در ایران است نیز رسید. جالب آن كه در همین حال خبرگزاری «رویترز» مدعی شد، در این پیمان سه‌جانبه كه در مرحله توافق اولیه است، ایران 70 درصد سوخت خام مورد نیار خود را به روسیه و روسیه نیز پس از پردازش، آن را به فرانسه می‌فرستد تا به كپسول‌های سوخت اتمی تبدیل شده و به ایران تحویل داده شود.
در این توافق‌نامه همچنین تأكید شده كه سوخت اتمی رآكتورها، تنها باید در مصارف پزشكی مورد استاده قرار گیرد.
«رویترز» مدعی است كه یك توافق نهانی نیز با ایران صورت گرفته كه چنانچه ایران سوخت هسته ای را تنها در كاربردهای پزشكی مورد استفاده قرار دهد، اروپایی‌ها اجازه غنی‌سازی محدود در خاك ایران را در آینده صادر خواهند كرد.
مشخص نیست در حالی كه ایران بر سر 2 مساله میزان اورانیوم غنی خارج شده و نیز زمان و مكان مبادله اورانیوم اختلاف داشت، اكنون با حضور برزیل چه تغییری در این زمینه رخ داده است!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر