یادآوری

اگر از مرورگر اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) استفاده می کنید ممکن است برای بالا آمدن کامل سایت چند ثانیه ایی توقف داشته باشید، که در مرورگر فایر فاکس (Firefox) بدین گونه نمی باشد.

میر حسین موسوی : می ایستیم تا جریان حاکم به قانون اساسی بازگردد

تفسیر خبر

برداشت و امید من این است که جریان حاکم به اجرای قانون اساسی و همه اصول آن برگردند و فضای امنیتی و نظامی را کنار گذارند و فضا را باز کنند ولی اگر این راه رفته نشود مجبوریم بایستیم چون ما نظام و کشور و انقلاب را دوست داریم * جنبش سبز مطالبه زیادی ندارد اما ظاهرا اجرای همین خواسته برای آنها بسیار سخت است و از این رو افسانه سازی در مقابله با این جنبش می کنند و خود در دام این افسانه سازی و دروغ هایی که می بافند ، می افتند. با این حال دعا می کنم که جریان حاکم از این دائره تنگی که برای خود ساخته اند خارج شوند و اداره کشور به مسیر و روال مطلوب باز گردد * مسئله دروغ مسئله اصلی ما شده و مردم نسبت بدان اعتراض دارند که متاسفانه در همه سطوح حاکمیت و تبلیغات جریان دارد و مردم را نسبت به اصل و اساس این نظام مسئله دار و در باورهاشان تردید ایجاد کرده است * جنبش سبز باید با همه قشرهای اجتماعی پیوند خورد و مسائل آنها را مطرح کند. کارگران و معلمان و … هدف جنبش سبز ایجاد زندگی بهتر برای همه و به ویژه اقشار فرودست و آسیب پذیر اجتماعی است * زندانی ها قهرمان مردم شده اند و چه استقبالی از آنها می شود و این نشانه بی اثری اینگونه کارها در مقابله با جنبش و خواست مردم است.

۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

پاسخ اعتراض مدنی و انتقاد، فشار، سركوب، زندان و احیاناً اعدام نیست.


عده ای ولایت دارند كه دروغ بگویند فلان شخص نامه ای نوشته و در آن چنین و چنان گفته! نامه ای که كسی از محتوای آن خبر ندارد و اصلاً چنین چیزهایی وجود نداشته است. سید محمد خاتمی در آستانه دهه مبارک فجر در جمع اعضای شورای مركزی خانه احزاب اظهار داشت: در آستانه سالروز حادثه ای بزرگ در تاریخ هستیم، حادثه ای بی نظیر از لحاظ مردمی بودن و نیزاز نظر اهدافی كه انقلاب ما داشت هم به جهت برخورداری از رهبری ممتازو انقلاب اسلامی تحولی بزرگ در زندگی ایرانیان ایجاد کرد.
وی افزود: مبدا هویت انقلابی، اسلامی، ملی و انسانی همه ما انقلاب اسلامی است.

رئیس دولت اصلاحات گفت:درایران انقلاب مردمی بزرگی با هدف تغییرات اساسی در جامعه رخ داد ولی قربانیان و هزینه فراوانی هم داشت.
سید محمد خاتمی تصریح کرد: ان شاء لله امسال نیز مردم با هر گرایش و موقعیتی، دارند سی و یكمین سالگرد انقلاب اسلامی را گرامی خواهند داشت و باید توجه داشت که این امر متعلق به یك جناح و بخش خاصی از جامعه نیست.
رئیس بنیاد باران با بیان اینکهدستاورد بزرگ انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی بود، گفت: در آن زمان جمهوری اسلامی مطرح شد و مورد تائید و حمایت مردم قرار گرفت نه حکومت اسلامی كه این خود نكته مهمی است؛البته بنده اینکه برخی حکومت اسلامی را مقابل جمهوری اسلامی قرار می دهند، یک جسارت می دانم.
خاتمی تاکید کرد:ما معتقدیم ذات حكومت اسلامی مبتنی بر مردم است چرا كه در دوره پیامبر و حضرت امیرالمومنین (ع) هم مردم محور و مدار بودند.
وی افزود:ولی انتخاب عنوان جمهوری اسلامی هم هوشمندی رهبر انقلاب را نشان می داد و هم رشد ملت ایران را اعلام می كرد که ما وارد عصری شده ایم كه حاكمیت با مردم است.
رئیس جمهور سابق کشورمان ادامه داد:حاصل دیگر انقلاب اسلامی قانون اساسی بود؛این كه امروز می گوییم قانون اساسی مبنا است، معنایش این نیست كه قانون اساسی امری ما فوق بشری است بلكه به این معنی است كه با روش مردمی تدوین و تصویب شده و مبنای نظام جامعه قرار گرفت.
خاتمی با بیان اینکه اگر كسی هم انتقاد دارد مبنای عمل همین قانون اساسی است، اظهار داشت: اگر حرف و حدیثی هم وجود دارد در این است که آیا قانون اساسی درست اجرا می شود یا نقض می شود؟
وی تاکید کرد: اگر این نقض توسط جریان ها و گروه هاست كه بد است و اگر توسط حكومت است كه بدتر است و یا این سئوال مطرح است که اگر اعتراضی به تفسیرهای عجیب و غریبی هست كه از قانون اساسی می شود با روح این قانون سازگار است؟ و اگر انتقادی هست این است كه آیا ادعایی پاسداری از قانون اساسی درست است یا نیست؟
رئیس بنیاد باران یادآور شد:اگر واقعا همه به روح قانون اساسی و نص آن برگردیم می توانیم جامعه ای آرام و رو به جلو داشته باشیم، بحث هایمان هم در چارچوب قانون اساسی بكنیم.
خاتمی معتقد است به هر حال افتخار اسلام و انقلاب ما این بود كه جمهوریت را به رسمیت شناخت و این جمهوریت در مقابل اسلامیت نیست،اسلامی كه در انقلاب مطرح شد گفت جمهوریت و نیز خود انقلاب اسلامی تداوم یك حركت بزرگ انسانی در طول تاریخ ماست.
رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ ها و تمدن ها با اشاره به حرکت یکصد ساله مردم از مشروطه تاکنون برای حاکم شدن خود بر سرنوشتشان، گفت: مردم در این صدسال خواست های مشخصی داشتند و تمایز انقلاب اسلامی در این است که این خواست ها به صورت غالب و مسلط از پایگاه اسلام این خواست ها را مطرح كرد و به رسمیت شناخت.
وی در مورد به وجود آمدن این خواست ها اظهار داشت: مردم ما در طول تاریخ از استبداد بشدت زده بودند و به همین دلیل با استبداد و حاكمیت خودكامگان ضدیت داشتند، حاكمیتی که هیچ نمایندگی از مردم نداشت و درعصر حاضر نیز حكومت هایی که متكی به مردم نیستند خود به خود متكی به بیگانه می شوند.
سیدمحمد خاتمی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ما استقلال و عدم دخالت اجانب در سرنوشت را می خواست ؛برای ملت ما كسر شأن و تحقیرآمیز بود كه از بیرون مرزها برایش تعیین تكلیف شود که من بارها این را گفته ام.
رئیس جمهور سابق کشورمان تصریح کرد: در عنوان جمهوری اسلامی، آزادی خواهی، استقلال طلبی و پیشرفت خواهی نهفته است و امتیاز انقلاب اسلامی هم همین بود كه امام در همه بیاناتشان می گفتند اسلام همین ها را می خواهد.
وی یادآور شد: بزرگی مثل حضرت امام (ره)از موضع دین این مطالبات و آرمان ها را مطرح می كنند، همچنانی كه دیگر بزرگان در طول تاریخ بیان كردند.
رئیس دولت اصلاحات همچنین اظهار داشت:اسلام است كه آزادی را می خواهد، اسلام است كه پیشرفت و استقلال می خواهد، این همان اسلامی است كه ما می گوییم؛ نمی شود ما بیاییم به نام اسلام كاری بكنبم كه با همه این معیارهای انقلابی در تضاد باشد.
رئیس بنیاد باران تاکید کرد: اسلامی که در جمهوری اسلامی آمده، اسلامی نیست كه حق مردم را نشناسد؛آزادی های مردم را به رسمیت نشناسد وعدالت را نخواهد و این اسلام هیچ سنخیتی با اسلام انقلاب اسلامی ندارد.
خاتمی سپس گفت: اسلام و جمهوری اسلامی كه ما می خواستیم این نبود كه حكومت تحت نظارت مردم نباشد.
وی تصریح کرد: و اینك ما نیز از انقلاب دفاع می كنیم و اگر اعتراض و حرف داریم و می گوییم بگذارید حرفمان را بزنیم؛پاسخ اعتراض مدنی و انتقاد فشار و سركوب ،زندان و احیانا اعدام نیست.اینها بحران را افزایش می دهد و تمایل به خروج از چارچوب ها را تقویت می كند.
رئیس جمهور سابق کشورمان افزود: وارد عصری شده ایم كه جمهور و مردم حاكمند و این مساله بسیار مهم است و انقلاب اسلامی آن را به رسمیت شناخت و مورد تایید امام قرار گرفت و در قانون اساسی و در اصل طلائی 56 قانون اساسی ما هم آمد.
وی یادآور شد: مگرمی شود مردم حاکمیت داشته باشند ولی حكومت برخاسته ازاراده و خرد جمعی نباشد؟ به همین دلیل هم برای ما انتخابات حیاتی و مهم است اگر حساسیت روی آن نشان می دهیم برای این است كه انتخابات آزاد و رقابتی و صحیح است كه تامین كننده جمهوریت اسلامی نظام ماست و اینكه واقعا همه اركان حكومت برآمده از اراده آزاد، آگاه مردم باشند یک امر فرعی نیست.
خاتمی تاکید کرد: دفاع از حق مردم،آراء مردم و و دفاع از آزادی مردم یعنی مقابله اساسی با بیگانگانی كه می خواهند این مملكت ضعیف باشد و بین حكومت و مردم فاصله بیفتد و كینه ها به جای محبت بین مردم باشد و به آن دامن هم می زنند.
وی ادامه داد: مگر جمهوری اسلامی و مردمسالاری بدون وجود احزاب و تشكل ها مردم سالار ممكن است؟
رئیس جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه حیات احزاب و تشكل ها در آزادی است، اظهار داشت:آزادی كه ما می گوییم آزادی بیان، آزادی اندیشه و بیان كردن اندیشه و به صحنه آوردن آن اندیشه است و اینکه از مردم خواسته شود در مورد آن اندیشه نظر بدهند.
رئیس بنیاد باران یادآور شد:لازمه آزادی به معنای واقعی كلمه كه خلاصه آن هم حاكمیت مردم بر سرنوشت خودشان است،آزادی بیان و تجمعات است و مگر می شود حزب باشد ولی بلندگویی برای بیان آن نداشته باشد؟و نتواند اجتماعات تشكیل دهد؟
وی تاکید کرد:باید اجازه داد در فضایی آرام و مدنی مردم بیایند و معلوم شود خواست های اساسی و گرایش های مردم به كدام سو است؟ و مهمتر از اینها انتخابات است كه باید آزاد، سالم و اطمینان بخش باشد.
خاتمی با بیان اینکه این خواست انقلابی و برخاسته از متن انقلاب است، اظهار داشت:نیاییم بگوییم یك جریان این را می خواهد و جریان دیگر نمی خواهد، اگر كسی این را نمی خواهد به این انقلاب اعتقاد ندارد!اگر كسی این را نخواهد انقلابی نیست!اگر كسی این را نمی خواهد به امام و آن كه میزان رای ملت است، اعتقاد ندارد.
وی تصریح کرد:ببینید این روزها چه فضایی ایجاد شده،علاوه بر فشار و برخوردهای خشن و بازداشت ها؛ فضای تهمت و اتهام هم هست و این كه از یك طرف محدودیت های شدید برای صحبت كردن و ارتباط برقرار كردن با مردم وجود دارد و از طرف دیگر کسانی كه معتقدم با دروغ پردازی ها، اتهام زدن ها؛ جامعه را به سمت خشونت جولان می دهند، (خشونت كوری كه خدا می داند كه عاقبتش چه خواهد شد) آزادی مطلق دارند.
خاتمی سپس اظهار داشت:مسائل اجتماعی با فشار و سخت گیری حل نخواهد شد؛ نمی شود گفت هر كس اعتراض دارد برانداز است و با او باید با سختی رفتار كرد.
وی البته تاکید کرد: معتقدم با برانداز هم نمی شود هر رفتاری را كرد؛ما مگر پیرو علی(ع) نیستیم؟ عده ای كه نه تنها علی (ع)را قبول نداشتند او را كافر می دانستند؛ نه تنها انتقاد می كردند بلكه فحش و ناسزا می دادند؛امیرالمومنین (ع)اجازه نمی داد با آنها برخورد كنند حتی حقوق آنها را قطع نمی كرد تا وقتی دست به شمشیر بردند.وقتی هم اقدام به جنگ كردند امام علی(ع) همه تلاش خود را كرد كه درگیری پیش نیاید ولی وقتی زیر بار منطق نرفتند با آنها برخورد كرد.
رئیس دولت اصلاحات گفت:چقدر خوب بود همه عزیزانی كه امروز در زندان هستند در جمع ما بودند و همه با هم در راهپیمایی 22 بهمن شركت می كردیم.
وی افزود: ما قانون اساسی و اسلام را می خواهیم، ما می خواهیم رهبری كه در چارچوب قانون اساسی جایگاه مهمی دارد؛ رهبر همه كشور و همه مردم باشد.
خاتمی تصریح کرد:هر روش، سیاستی و هر جریان و جناحی كه بخواهد اسلام ،امام و انقلاب و رهبری را پایین بكشد كه ایشان فقط تعلق به یك جناح خاص داشته باشد، هم جفا به امام و انقلاب کرده و هم به اسلام.
وی با تاکید بر اینکه اگر سیاست ها و رفتارهایی وجود دارد كه این تلقی در جامعه پدید می آید باید این سیاست ها و روش ها عوض شود.
رئیس جمهور سابق کشورمان سپس این سئوال را مطرح کرد که:كدام دستی است كه ضدیت با همه چیز دارد و سعی می كند خواستهای نادرست خود را پشت سر مقدسات پنهان بكند و در واقع امام، رهبری و نظام را در مقابل جریانات قرار دهد؟ اوست که با انقلاب دشمنی می كند نه ما.
خاتمی ادامه داد: بعضی ها ولایت دارند كه دروغ بگویند فلانی نامه نوشته؛در نامه فلان چیز آمده ؛اصلا نه كسی از محتوای آن خبر دارد و نه اصلا چنین چیزهایی وجود داشته بعد همان ها می خواهند با جوسازی فضا را به گونه ای جلوه دهند که که افرادی که این افتخار را داشتند که مورد توجه مردم بوده اند با هم اختلاف دارند و بگویند که اینها با هم اختلاف دارند كه اصلا این طور نیست.

وی هشدار داد:اینها روشی غلط یا شیطنت آمیزی است با هدف مایوس کردن مردم؛ تا بگویند چهره هایی كه مورد توجه مردم بوده اند، مردم را جا گذاشته اند و به آنها پشت كرده اند كه چنین چیزی نیست.
رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه ما همیشه مردم را به آرامش دعوت كرده ایم ، گفت:مردم حق دارند اعتراض كنند، حق دارند اطمینان داشته باشند كه رای آنها موثر است، مردم حق دارند كه آزادی مطلوب و معیشت خوب داشته باشند.آیا حالا واقعا این طوری است؟امروز بسیاری از مشكلات اجتماعی،اقتصادی،معیشتی و وضع زندگی ناگوار مردم و آینده نگران كننده كشور پشت وضعیت سیاسی پنهان مانده است.اموری كه خود می توانند منشا بحران های بزرگ اجتماعی شود.
رئیس بنیاد باران افزود:سئوال این است كه چرا به برنامه چهارم عمل نشد؟چرا حتی گزارش كار به مجلس داده نشد؟چرا به جانب اهداف چشم انداز حركت نكردیم؟و چرا زندان و چرا فشار و چرا زدن و بستن و خیلی چراهای دیگر!
وی تصریح کرد:در این مملکت هر كس كه حاضر است در چارچوب قانون اساسی زندگی كند، باید از حقوق مدنی و شهروندی برخوردار باشد و به جرم ابراز عقیده، گرایش و نقد نمی شود با او برخورد كرد.
رئیس بنیاد باران یادآور شد:اگر این مشكلات رفع شد آن وقت حكومت حكومت همه است، دولت دولت همه است؛ مگر آنکه كسی بیاید و بگوید من اصل نظام و قانون اساسی را قبول ندارم این هم تفنگ و سلاح من، و می جنگم
سیدمحمد خاتمی در پایان خاطر نشان کرد: ما هیچگونه ساختار شکنی و خشونت را تائید نمی کنیم و خدا کند که با مردم هم با خشونت رفتار نشود.
در ابتدای این دیدار مهندس حسین كاشفی رییس خانه احزاب گزارشی از فعالیت ها و عملكرد این نهاد مدنی را ارائه داد.
وی هدف از این دیدار را گفتگو و رایزنی با شخصیت های تاثیرگذار و مسئولان در راستای تعامل احزاب و دستیابی به راه حل های فراگیر جهت برون رفت از وضعیت فعلی اعلام كرد.
وی ضمن تاكید بر ایجاد و گسترش زمینه های فعالیت احزاب از سوی دولت ها گفت:دولت ها نباید احزاب را رقیب خود بدانند.
رییس خانه احزاب افزود: در شرایط فعلی راهی جز بازگشت به قانون اساسی و احترام به كرامت انسانی نداریم.
وی همچنین آمادگی خانه احزاب جهت تقویت فرهنگ تعامل بین جناحها و انجام گفتگوهای سازنده را اعلام كرد.
در ادامه برخی اعضای شورای مركزی خانه احزاب ضمن تشریح دیدگاههای خود به بیان مواضع و نقطه نظرات خویش پرداختند.
حفظ دستاوردهای انقلاب،پاسداشت زحمات و مبارزان و بزرگان انقلاب اسلامی، تقویت نقش و جایگاه احزاب، ایجاد زمینه های فعالیت بیشتر احزاب، حفظ حقوق شهروندی، آزادی بیان، پرهیز از شعارهای ساختار شكنانه، اجتناب از هرگونه خشونت و توسعه فرهنگ تحزب و انسجام در چارچوب قانون از مهم ترین مطالبی بود كه حاضران در جسله بر آنها تاكید كردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر